Mentaliseringsbaseret forløb
Mentaliseringsbaseret forløb for sårbare forældre (enlig/par): 35.000 kr. / 50.000 kr.
Mentaliseringsbaseret forløb for udsatte forældre er et tilbud til forældre, der har fået anbragt deres børn, eller som er i en afklaringsproces om, hvorvidt de skal have anbragt deres børn.
Det er forældre, der på baggrund af en forældrekompetence undersøgelse eller tilsvarende, har fået anbefalet at udvikle deres mentaliserings evner.
Forløbet er bygget op med par sessioner og individuelle sessioner og forløbets varighed er ca. 18 måneder.
Det overordnede fokus for forløbet er mentalisering, dvs.: "evnen til at se sig selv udefra – og den anden indefra". Der vil være fokus på parrets/ den enkeltes udfordringer i både de nære relationer og i større sammenhænge.
Det er et forløb som hjælper forældre til at udvikle bedre mentaliseringsevner i relationen til deres barn/børn, og vil således øge forældrenes forståelse af deres barn/børns behov.
Det er ikke et forløb der har fokus på hjemgivelse af anbragte børn, men et forløb der har fokus på, at forældrene udvikler sig til gavn for dem selv og deres barn/børn – uanset hvor barnet/børnene bor.
Forløbets opbygning:
- Opstartsforløb – 3 sessioner:
Opstarts-forløb gennemføres med terapeut og forældrepar/enlig forældre. Det er den samme terapeut, der følger det samme forældrepar/enlig forældre igennem hele forløbet.
- Individuelt forløb – 3 sessioner hver:
Alle par får individuelle sessioner, hvor de arbejder 1:1 med deres tilknyttede terapeut.
- Fælles forløb – 6 sessioner:
Efter de individuelle samtaler arbejder forældreparret fælles med deres tilknyttede terapeut.
- Afrunding – 1 session:
Ved afrunding opstilles arbejds-/fokuspunkter for den kommende periode både individuelt og som par. Dette sker i samarbejde med den tilknyttede terapeut.
- Opfølgning – 1 session hver 2. mdr i 12 mdr. :
Forældrepar/enlige forældre mødes med deres tilknyttede terapeut og arbejder med implementering og vedligehold af nye kompetencer gennem 12 måneder.
Teorien bag
Med afsæt i den neuroaffektive udviklingsforståelse en mentaliseringssamtale til vurdering af den enkelte forælders mentaliserings niveau. Da denne samtale har sit teoretiske afsæt i neuroaffektiv udviklingsforståelse, betyder sammenhængen mellem kropssprog, interaktionskompetence og personens narrativer meget i den samlede vurdering. Det er netop også med denne viden og faglige erfaring, at deltagerne tilbydes enkeltsessioner i forlængelse af fællessessionerne, da det ofte er i samspillet med andre at vores mønstre/narrativer/selvbeskyttelsesstrategier kommer i spil. Denne adfærd er typisk årsagen til vores manglende mentaliserings evner i givne situationer. Års erfaring med tidligt skadede børn og deres voksne har vist, at forældrene ofte selv er børn, der er vokset op i dysfunktionelle familier. De kompetencer de ikke kan give videre til deres børn, er ofte kompetencer de ikke selv har fået, og derfor ikke selv har udviklet.
Således vil øvelser og samtaler i et mentaliseringsbaseret forløb med udsatte forældre nødvendigvis arbejde på to hjerneniveauer: det emotionelle niveau og det kognitive niveau. Ud fra en udviklingspsykologisk forståelse betyder det, der arbejdes på deltagernes faktuelle alderstrin og på deres emotionelle alderstrin (i de individuelle sessioner).
Der vil blive "bygget bro" mellem det kognitive og emotionelle niveau bla. ved hjælp af psykoedukation. En øget forståelse af sig selv giver mulighed for ændring af adfærd – således sikrer vi den bedst mulige udvikling hos forældrene.